6 min lesetid

Studenter om kunst

Hvilken betydning har kunst for studenter på SV-fakultetet?

Tekst og foto: Renate Hamm


Magnus S.
Magnus S.

Magnus Sitter (25), medievitenskap

Hva er kunst for deg?
– Kunst er noen som skaper noe. Det er noen som uttrykker seg. For meg kan kunst være alt – fra en sang til et bilde. Det må ikke bare være malerier for at jeg skal kalle det kunst. Det kan også være abstrakt kunst. Kunstbegrepet for meg er veldig vidt, men det handler om å skape et uttrykk.

Syns du estetiske fag burde ha større plass i skolegangen?
– Jeg vet ikke hvordan det er i skolen nå, men jeg syns det skal ha større plass for dem som ønsker det. At det bør legges til rette for at de som ønsker kreative og estetiske fag kan bruke mer tid på det enn for eksempel realfag.

Hvilke kunstopplevelser i Bergen benytter du?
– Ikke så mange. Men i den grad jeg gjør noe som er innenfor kunstfaget, må det bli å dra på en konsert. Jeg kaller musikk for kunst. Jeg går ikke på kunstmuseer eller sjekker ut statuer eller gallerier og sånt, nei. Det er ikke min greie, ass.

Hvor møter du kunst i hverdagen?
– Jeg driver med musikk, så det er der jeg møter det i hverdagen. Jeg oppsøker ikke kunst direkte.

Tror du kreativitet er medfødt eller kan det læres?
– Jeg tror ikke det er medfødt; jeg tror ikke du er født kreativ. Men jeg tror du blir oppdratt kreativt. Det har med omgivelsene du vokser opp i. Jeg vil tro at de første årene av livet ditt har veldig mye å si for hvorvidt du blir en kreativ person eller ikke. Jeg tror ikke det er arvelig. Eller… Jeg aner ikke, men jeg tror det har mye med omgivelsene og påvirkningskraft utenfra å gjøre.

Hvor kreativ er du i hverdagen?
– Jeg gir meg selv en syver på en skala fra én til ti. Men jeg kan ikke sette fingeren på noe spesielt; ”I går var jeg kreativ fordi jeg gjorde ditt eller datt”. Men jeg anser meg selv som en kreativ person. En svak syver.


Karine Skjærvø
Karine S.

Karine Skjærvø (22), sosiologi med psykologifag

Hva er kunst for deg?
– Veldig godt spørsmål. Når jeg hører ordet kunst tenker jeg bare på masse forskjellige former og farger egentlig.

Syns du estetiske fag burde ha større plass i skolegangen?
– Jeg føler at barneskolen og grunnskolen egentlig er en kunst i seg selv. Det er jo på en måte veien til å finne ut hva du vil, og jeg følger at alle fagene er litt preget av det.

Hvilke kunstopplevelser i Bergen benytter du?
– Jeg har vært på KODE-museet én gang, hvis det teller. Det var egentlig ganske trivelig.

Hvor møter du kunst i hverdagen?
– Er det innafor å svare på Facebook? Det er jo helt sikkert andre steder også. Når jeg reiser hjem til mamma så er det litt kunst der, for hun samler litt på malerier som hun har kjøpt.

Tror du kreativitet er medfødt eller kan det læres?
– Begge deler, tror jeg. Jeg personlig er ikke født kreativ, men jeg tror at hvis jeg hadde satt meg et mål om å bli mer kreativ, så hadde jeg sikkert klart det. Det finnes sikkert mange enkle metoder som man egentlig ikke er helt klar over at eksisterer.

Hvor kreativ er du i hverdagen?
– Alt for lite! Absolutt! Hvis det er én ting jeg skulle vært mer, er det nettopp kreativ.


Silje Marie Åsheim
Silje M.

Silje Marie Åsheim (23), sosiologi

Hva er kunst for deg?
– Det er noe som er fint, men som også gir meg noe mer enn at det bare er fint. Det gir meg en eller annen følelse, nye tanker eller nye ideer.

Synes du estetiske fag burde ha større plass i skolegangen?
– Det vet jeg ikke. Det er sikkert irriterende for de som ikke liker det at det er i skolen, men for dem som liker det så burde det kanskje ta mer plass.

Hvilke kunstopplevelser i Bergen benytter du?
– Det er vel lite, egentlig. Jeg bruker mer internett.

Hvor møter du kunst i hverdagen?
– Jeg liker å bruke en side som heter WeHeartIt.com og se på bilder der, eller så er det jo kunst rundt oss i offentlige lokaler og sånt. Men jeg vet ikke om jeg legger spesielt merke til det.

Tror du kreativitet er medfødt eller kan det læres?
– Vanskelige spørsmål! Det er sikkert litt begge deler. Jeg tror noen er født mer kreativ enn andre, men man kan sikkert lære det.

Hvor kreativ er du i hverdagen?
– Ganske lite. Det mest kreative jeg er, er bilder jeg tar og legger ut på Instagram.


Øyvind S.
Øyvind S.

Øyvind Skjævestad (22), samfunnsøkonomi

Hva er kunst for deg?
– Kunst er mulighet til å uttrykke seg selv.

Syns du estetiske fag burde ha større plass i skolegangen?
– Nei. Det klarer seg sånn som det er i dag.

Hvilke kunstopplevelser i Bergen benytter du?
– Jeg benytter meg av ulike musikalske tilbud i Bergen. Hører blant annet på Harmonien med jevne mellomrom.

Hvor møter du kunst i hverdagen?
–Det blir jo på nevnte konserter.

Tror du kreativitet er medfødt eller kan det læres?
– Jeg tror det kan læres.

Hvor kreativ er du i hverdagen?
– Jeg er ikke så veldig kreativ i hverdagen.


Sofie K.
Sofie K.

Sofie Kullerud (21), sosialantropologi 

Hva er kunst for deg?
– Jeg vet ikke. Ganske viktig? Jeg vet ikke hvordan jeg skal definere det. Kunst er en ganske stor del av livet mitt, men ikke noe mange vet om.

Syns du estetiske fag burde ha større plass i skolegangen?
– Det er jo mange tilbud ute, men de burde kanskje være litt mer tilgjengelige og litt mer snakket om.

Hvilke kunstopplevelser i Bergen benytter du?
– Ingen? Konserter! Ganske mye konserter. Men utover det er jeg ganske dårlig på å benytte meg av andre kunstting.

Hvor møter du kunst i hverdagen?
– Det kommer litt an på hvordan man ser på kunst. Du kan jo se på en bygning som kunst, og sånn sett møter du det overalt.

Tror du kreativitet er medfødt eller kan det læres?
– Det kan læres. Men det er også medfødt, tror jeg.

Hvor kreativ er du i hverdagen?
– Kommer litt an på. Jo, ganske mye. Ganske kreativ.


Martin R.
Martin R.

Martin Roska (27), medievitenskap

Hva er kunst for deg?
– Oi! Nei, kunst for meg – det kan være så mangt. Jeg føler ikke at det er én spesifikk ting, men noe som er fint, skiller seg litt ut, gjerne har litt særpreg. Ikke noe du kjøper på IKEA. Det må på en måte komme fra noen som ikke har gjort noe kommersielt før.

Syns du estetiske fag burde ha større plass i skolegangen?
– Ja, på én måte. Det er fokuseres veldig på realfagene, og det er jo veldig bra at man skal ha god forståelse for tall og fysikk og det som måtte være. Men kunst og håndverk, og musikk, frigjør jo kreativiteten i barnet. Og jeg tror man har godt av å kunne tenke litt utenfor boksen i mange sammenhenger.

Hvilke kunstopplevelser i Bergen benytter du?
– Det nærmeste jeg kommer er vel kanskje kunstfilm, eller at jeg har vært innom BIFF et par ganger. Men jeg kan ikke huske sist jeg dro på et kunstmuseum. Jeg ser på statuene rundt omkring.

Hvor møter du kunst i hverdagen?
– Jeg kan ikke si at jeg støter på så mye kunst i hverdagen. Det må jo være innenfor film. At jeg noen ganger setter på en film som gjerne ikke har et sånt typisk Hollywood-preg.

Tror du kreativitet er medfødt eller kan det læres?
– Jeg tror – eller jeg har lest – at barn fødes kreative. For noen blir det sånn at man jobber innenfor veldig bestemte rammer, og på den måten tror jeg kreativiteten svinner litt hen. Men for de som er veldig kreative tror jeg ikke det har noen særlig stor betydning, for de klarer å se utenfor rammene. Jeg tror du kan lære deg kreative prosesser; å jobbe godt i et kreativt team for eksempel. Det er liksom vanskelig å definere hva kreativitet er. Du kan være strategisk smart, som kan gjøre at du lager en kreativ reklamekampanje – du kan tegne noe veldig kult og kreativt, og du kan være kreativ på din måte.

Hvor kreativ er du i hverdagen?
– Til en viss grad. Av og til må jeg være kreativ i hverdagen på grunn av jobben jeg har.

 

Skribent

Legg igjen et svar

Your email address will not be published.

Forrige artikkel

Antihelten som publikumsfavoritt

Neste artikkel

Fra medievitenskap til Politiets sikkerhetstjeneste