Før bilens inntog ble det sagt at om trafikkbildet utvikler seg som nå, kommer London til å være dekket av hestemøkk. Da pioneren Henry Ford ble spurt om hva folk ville ha, svarte han raskere hester. Lærdommen er at en evig utvidelse av nåværende konsepter til slutt vil nå et metningspunkt. Endringsfaktoren med stor X er innovasjon, og er det noe som for alvor har vært fornyende er det nettopp elsparkesykler.
Mens bysykler har eksistert i en god stund, har elsparkesykler raskt blitt et naturlig accessory til storbyenes smale fortau. Sjeldent står den oppreist, og sjeldent ligger den alene. Elsparkesykkelen er altså et typisk flokkdyr, som er fritt flytende og tilgjengelig for oss med enten dårlig tid eller egentenkende ben. Disse tohjulingene er eid av forskjellige private aktører. Riktignok oppleves det som et slags felleseie, der alle kunder behandles likt, og eneste krav er lommebokens vilje. Selv om hvert gatehjørne i Bergen nå er prydet med fem til tolv elsparkesykler, var nok ikke elsparkesykkelen et like intuitivt valg av fremkomstmiddel i tankene til folk flest for under ti år siden.
Det har oppstått et nytt mulighetsrom etter at elsparkesykkelen for alvor slo gjennom og ble stadig mer dominerende i bybildet. Er dette et frampek på en ny måte å organisere samfunnet på? Allerede har konseptet om bildeling kommet. For mange står bilen i ro store deler av dagen, med årlige avgifter og en bil som kun synker i verdi. Å leie bilen kun når man trenger den sparer penger, og som bonus er det kanskje en bil som ville vært utenfor din prisklasse om du skulle eid. Nå, forestill deg samme konsept bare som husdeling. Pandemien viste oss en ny verdi av ordet «hjemmekontor», noe som kan åpne opp for mer fleksibel korttidsleie med ferdig møblerte leiligheter. Jobb fire dager i Oslo, etterfulgt av en langhelg i hjemkommunen. I løpet av helgen brukes leiligheten til de som skulle trenge å oppholde seg i hovedstaden. Allerede finnes en slik løsning, Airbnb, men det kan tenkes seg at dette kun er startskuddet. Som med elsparkesyklene hvor flere aktører har hevet seg på.
Elsparkesykkelen har nok kommet for å bli. Promillekontroll og nattlås er vedtatte forslag som skal få organisert det nyoppståtte markedet. Kanskje skulle man brukt andre virkemidler i hvordan man håndterer disse utfordringene som heller gir insentiver til å enten la være eller bruke tjenestene. For eksempel gitt ekstra fart etter klokken tolv i helgene? Da ville nok mange vegret seg for å gi seg ut på hjemturen med en elsparkesykkel. Eller hva med en innebygd høyttaler som spiller av «jeg er en idiot» når man kjører forsiktig? Kanskje får vi også se en egen drive-in for elsparkesykler i jakten på nye kunder. En ting er hvert fall sikkert, det vil nok neppe oppstå en egen råner-kultur i de mest urbaneområdene. Det vil likevel være interessant å se hvordan utviklingen utvider til andre ideer.
Film for oss som er glad i bestemor Thelma er ei dreven dame på 93…
Jeg elsker denne filmen. Denne filmen eier. Den er dritbra. Det er ikke vits å…
A real pain er en film som kort sagt handler om identitet og ettermæle. Dette…
Det er den tiden på året. Høsten har kommet. Det blir kaldere og mørkere. Det…
KjærlighetEtter denne anmelderens egen mening, er Dag Johan Haugerud en av de få norske manusforfatterne…