Fringe festival: uraffinert, frynsete og uhøytidelig

I en tid preget av usikkerhet og kaos skal arrangørene bak Fringe Festival forsøke å skape flyt og mening. Med Cornerteateret som utgangspunkt har Fringe Festival hatt et ønske om å etablere en arena der ulike scenekustnere kan samles i et felles prosjekt. Fra 3. – 6. september går programmet av stabelen, og de kaller inn til et møte med sansene i form av flere korte teaterstykker. Programmet byr på ordbilder, koreografisk reise og interaktivitet. Men hva innebærer det egentlig? 

Samviten tok turen innom i forkant av arrangementet for en prat med festivalsjef Line Jensen. Selv beskriver hun festivalen som uraffinert, frynsete og uhøytidelig – men mest av alt; overraskende.

Foto: Ingrid Herud. Festivalen har tidligere blitt holdt på Ole Bull, Losjen og Hulen. I år holder de seg på Møhlenpris.

Hei Line! For å ha alt på det rene, hva er egentlig Fringe?

Jensen forteller at Fringe er i Norge et nytt og gjerne ukjent konsept. Det oppstod først i Edinburgh i etterkrigstiden. Kunstnere som ikke falt under de vanlige rammene for tradisjonelle festivaler startet like gjerne sin egen festival som nettopp feiret 70-års jubileum. Selve ordet “fringe” kommer fra det å være på utkanten, noe frynsete og uhåndgripelig. 

Årets Fringe Festival består av korte forestillinger fra kunstnere som selv presenterer sitt eget produkt. Måten programmet har blitt satt sammen på, er ved at Line og resten av festivalarrangørene får inn søknader fra artister og kunstnere og velger hvem som får opptre basert på konseptet de legger frem. “Her er det stort spillerom” poengterer Jensen, og de er spente på årets festival. Det stilles ingen krav til hvor etablerte kunstnerne må være. Har man lyst til å stå på en scene og legger inn en søknad som fenger, er man med. Jensen mener at Fringe skiller seg fra resten av festivalene i Bergen, og hun legger stolthet i det å være en motsetning og et alternativ til det etablerte Festspillene. 

Kultur for de høykulturelle?

På uteserveringen utenfor Cornerteateret summer det av mennesker som nyter noe godt i glasset en mandags ettermiddag. Lite tyder på at dette stedet senere samme uke skal transformeres til en scene som skal romme forestillinger om berøring, et vandreteater med Hans og Grethe og en tolkning av tid og rom. En skulle jo tro at publikummet til en alternativ festival slik som Fringe også selv er litt alternative. Dette er noe de selv nekter for. “Vi ønsker mennesker i alle aldre med ulik bakgrunn og smak”. Arrangørene opplever at med et variert program får man en bukett av ulike festivaldeltakere; her spiller verken kjønn, alder eller bakgrunn noen rolle.

Er det noe Bergen sentrum er utsultet på nå, så er det et lavterskeltilbud. Byen skriker etter noe annet enn munnbind, karantene og Netflix på sofaen. Med god plass mellom hver deltaker, intime seanser (men med avstand) og forestillinger i mindre skala lover de påfyll av inntrykk til en rumlende befolkning. 

Foto: Ingrid Herud.

Foto: Ingrid Herud

I en koselig bakgård på Møhlenpris skal utøvere fremføre sine stykker under balkonger og nyvasket sengetøy.

Fra internasjonalt til lokalt 

Festivalen har tidligere hatt mange internasjonale kunstnere på scenen. Det ble det i år slutt med da pandemien i våres resulterte i stengte landegrenser. “Da stoppet vi opp og så hva vi hadde rundt oss” forteller Jensen. Vestland er høyt representert på helgens program, og flere har aldri stått på en scene før. Det er også fint å kunne tilby et arbeid for flere som har vært uten en inntekt i et halvt år nå, mener de. En heldigital festival var aldri et alternativ. “Det er fint at vi gjennomfører årets festival med en lokal vri; hvis det ikke lar seg gjøre så vil vi ikke ha festival”, sier hun. “Samholdet, inntrykkene og tilstedeværelsen er det som skaper den gode opplevelsen. Å kunne ta en øl med venner mens man beveger seg fra forestilling til forestilling er essensen i festivalmagien, mener Line.

Foto: Ingrid Herud

Flotters, Line! Er det noe du gleder deg spesielt til under årets festival? 

“Jeg gleder meg veldig til å se åpningsforestillingen Kong Ubu av Thesbiteateret!”. Hun forteller at de ikke helt vet hvordan fremførelsen er før de er i gang. Det blir første gangen de ser showet etter å ha lest prosjektbeskrivelsen. Jensen uttrykker også at det blir spennende å se festivalen i sin helhet, mange av de som skal opptre kommer nok til å bli ganske sjokkert. “For enkelte er det første gang på en scene siden landet stengte ned, og det er i en litt annerledes setting de nå skal fremføre”. 

Line og Fringe har en siste oppfordring til publikum som velger å ta turen til Møhlenpris denne helgen; ta på godt med regntøy. Værgudene har nemlig bestemt seg for å sende mørke skyer over bydelen, men det skal ikke sette en demper på festlighetene. 

God Fringing!


Skribent

Ingrid Borvik

Recent Posts

Samviten anbefaler: Thelma

Film for oss som er glad i bestemor Thelma er ei dreven dame på 93…

2 måneder ago

Samviten anbefaler: Strange Darling

Jeg elsker denne filmen. Denne filmen eier. Den er dritbra. Det er ikke vits å…

2 måneder ago

Samviten anbefaler: A Real Pain

A real pain er en film som kort sagt handler om identitet og ettermæle. Dette…

2 måneder ago

Samviten anbefaler: Ljósbrot

Om det er én film du skal se på kino i høst, så er det…

2 måneder ago

BIFF 2024 – Samviten anbefaler

Det er den tiden på året. Høsten har kommet. Det blir kaldere og mørkere. Det…

2 måneder ago

BIFF 2024: Maja anbefaler

KjærlighetEtter denne anmelderens egen mening, er Dag Johan Haugerud en av de få norske manusforfatterne…

2 måneder ago