Illustrasjon: Ingvild Hauglid
TikTok er den mest populære appen for unge og har så stor påvirkningskraft at til og med mennesker som ikke bruker appen blir berørt. Hvordan skjer dette? Vi påvirkes til å endre stilen vår, musikksmaken vår og meningene våre. TikTok påvirker altså deler av oss som er viktige for identiteten vår. Vet du hvordan TikTok påvirker din?
En viktig del av identiteten til mange er musikksmak, og med 1 milliard brukere påvirker TikTok musikktrendene. Sanger som trender på TikTok ender ofte opp på topplista, og mange artister har som mål å trende på TikTok. Har du gått viralt der har du lykkes, noe man så med Conan Gray og Olivia Rodrigo. Gray la ut klipp av sangene han lagde og gikk viralt, og noen glimt senere hadde han mange millioner månedlige lyttere på Spotify. Slik vil favorittsangene og favorittartistene dine ofte være påvirket av TikTok. Selv om man ikke har appen, er det sannsynlig at topp-lista er full av musikk som stammer derfra. Ca. 70% av brukere på TikTok adder sanger på spotify etter å ha hørt dem der. Uansett hva du gjør vil du ikke klare å rømme fra TikTok-musikken.
Mote er en viktig uttrykksform som også påvirkes. Motetrender påvirker klesvalgene våre, og mennesket idealiserer gjerne det som blir populært og godt likt av mange. Uten å merke det vil klesstilen vår påvirkes av dette, og vi vil kopiere det vi ser. Har du lagt merke til at det er veldig “in” med brune klær i butikker? Plutselig er det idealisert overalt, og hva tror du det kommer av? Påvirkningen fra TikTok går så langt fra å endre individets klesstil til å endre på sortimentet i store klesbutikker. Vi blir påvirket både direkte og indirekte av TikTok, enten fra selve appen eller via klesbutikker som kopierer trendene. Det er i vår natur at “flokkinstinktet” gjør at vi vil finne tilhørighet til en gruppe mennesker, og TikTok er en stor flokk. Original klesstil er derfor vanskelig å finne.
TikTok påvirker også meningene våre. Syn på preferanser og samfunnsproblemer vil naturlignok endres, ettersom man eksponeres for andre perspektiver ofte på sosiale medier. Algoritmer er en viktig del av hvordan TikTok er med på å styrke enkelte synspunkter. Me-too bevegelsen er et eksempel på dette, hvor millioner hev seg på bevegelsen og mange endret meninger rundt problematikken når de ble eksponert for den. Cancel-kulturen er også et eksempel på hvordan TikTok har påvirket synspunktene våre. Det har blitt normalisert å “cancel” enkeltpersoner når de strider mot hva fellesskapet på sosiale medier mener. Slik oppstår det frykt for å dumme seg ut eller si noe feil. På den positive siden har seksuell trakassering blitt mer åpent å snakke om. På den negative siden er det et grovt tema som er vanskelig å sette ord på uten å såre noen. Derfor er det vanskelig å mene noe annet enn det fellesskapet på TikTok sier seg rett i. Meningene dine vil automatisk forandre seg for å bli akseptert.
Det du har på deg, det du hører på og hva du mener er ikke nødvendigvis kopiert fra trendene som oppstår på TikTok. Men på en eller annen måte vil det ofte være i tilknytning til hva som blir vist der. TikTok klarer å spesialtilpasse innholdet så det får størst mulig påvirkningskraft på flest mulig. Mange vil mene at de ikke er påvirket av TikTok, men de tar grundig feil. Viktige deler av identiteten vår som musikken vi hører på, motetrendene og synspunkter blir påvirket. Det som er skremmende er at vi ofte påvirkes uten å merke det. For hvor mange andre sider av oss er det appen påvirker, som vi ikke vet om enda?
Film for oss som er glad i bestemor Thelma er ei dreven dame på 93…
Jeg elsker denne filmen. Denne filmen eier. Den er dritbra. Det er ikke vits å…
A real pain er en film som kort sagt handler om identitet og ettermæle. Dette…
Det er den tiden på året. Høsten har kommet. Det blir kaldere og mørkere. Det…
KjærlighetEtter denne anmelderens egen mening, er Dag Johan Haugerud en av de få norske manusforfatterne…