Warning: Array to string conversion in /customers/5/2/f/samviten.no/httpd.www/wp-content/plugins/accelerated-mobile-pages/includes/vendor/amp/includes/sanitizers/class-amp-tag-and-attribute-sanitizer.php on line 1101 Warning: Array to string conversion in /customers/5/2/f/samviten.no/httpd.www/wp-content/plugins/accelerated-mobile-pages/includes/vendor/amp/includes/sanitizers/class-amp-tag-and-attribute-sanitizer.php on line 1101 Warning: Array to string conversion in /customers/5/2/f/samviten.no/httpd.www/wp-content/plugins/accelerated-mobile-pages/includes/vendor/amp/includes/sanitizers/class-amp-tag-and-attribute-sanitizer.php on line 1101 Warning: Array to string conversion in /customers/5/2/f/samviten.no/httpd.www/wp-content/plugins/accelerated-mobile-pages/includes/vendor/amp/includes/sanitizers/class-amp-tag-and-attribute-sanitizer.php on line 1101 Den beste filmen du aldri får se | Samviten
Categories: FilmKultur

Den beste filmen du aldri får se

I 1999 kom David Lynchs nyeste film på kino produsert i samarbeid med Disney. Dette var hans andre film basert på virkelige hendelser etter Elefantmannen. The Straight Story anses av mange som Lynchs mest hjertevarmende film og har fått jevn ros fra kritikerne. Noen går til og med så langt som å kalle den hans beste. Filmen er paradoksalt nok Lynch sin rareste- og mest streite – film. Men hvorfor er den ikke tilgjengelig med norsk undertekst, eller et bedre spørsmål er kanskje, hvorfor kan vi ikke se den i Norge?

 

Handlingen følger Alvin Straight, en eldre mann bosatt i Iowa, spilt av Richard Farnsworth, som får beskjed om at hans bror, spilt av Harry Dean Stanton, har hatt slag. Alvin bestemmer seg for å begrave stridsøksen og ta opp kontakten, men for å møte broren sin må han komme seg til Mount Zion i Wisconsin. Dette er enklere sagt enn gjort. Uten førerkort tar han den 390 kilometer lange reisen på sin gamle John Deere sitteklipper.

 

Richard Farnsworth i rollen som Alvin Straight.

 

I både virkeligheten og filmen var det ikke en lett tur Alvin begikk seg ut på, og gressklipperen hans fikk det som verst og brøt sammen flere ganger på ferden.  Gjennom filmen møter Alvin flere personer på reisen. Deriblant en ung gravid jente på rømmen og en haug med syklister. Selv om disse personene ikke er fra virkeligheten, gjør de det mulig for filmen å utforske temaer som det å bli eldre, familie og muligheten til å gjøre opp for seg selv. Det er i disse øyeblikkene Farnsworth leverer; filmen lar all støyen og styret ebbe ut og fokuserer på Alvins lærdom og erfaringer. Til tross for Farnsworths kreftdiagnose var han standhaftig for å ferdigstille filmen. Flere av helseutfordringene som Alvin opplever i filmen, for eksempel lammelser i beina, var noe som Farnsworth selv slet med under filmingen. Farnsworth ble nominert til Oscaren for beste skuespiller for sin rolle i filmen, som den eldste nominerte noensinne. The Straight Story ble hans siste film.

Da filmen ble utgitt i 1999, ble den en stor hit blant kritikerne, og kom selvfølgelig da også på kino i Norge. Den kom selvfølgelig også ut på VHS, men merkelig nok to år senere da filmen kom ut på DVD, var det ingen norsk versjon å finne. Slik har det vært siden, med unntak av en visning på NRK i 2005, er filmen kun vist på nisje kinoer på 35 mm analog film. Hvorfor er en av Lynchs sine mest kritikerroste filmer, produsert i samarbeid med verdens største underholdningsselskap, utilgjengelig i Norge? Hvilke ondsinnede krefter holder denne cinematiske odysseen unna det norske folk? Er det en underliggende konspirasjon? Hva er det som må til for å kunne få filmen tilbake til det norske folk!

 

Hvorfor forsvant The Straight Story?

Skjebnen til The Straight Story i Norge, er nok ingen enigma, men handler like mye om vårt forhold til media, som det handler om filmindustrien. Kort sagt, er det ingen lenger som har rett til å gi ut filmen i Norge. I 2001 ble distribusjonsselskapet Kommunenes Filmcentral(KF) lagt ned. De hadde ansvar for distribusjonen av  flere filmer, spesielt fra Disney og 20th Century Fox, deriblant The Straight Story. Men KF hadde et spesielt fokus på norsk film, da de ble lagt ned mistet man ikke bare The straight story, men også flere nå ukjente norske filmer. 

Problemet med digital mediadistribusjon, er at man som forbruker ikke eier selve mediet[…]

I dagens digitale filmmarked blir en films tilgjengelighet bestemt av dens circulation power.  Circulation power defineres i en artikkel av David Hesmondhalgh, Amanda D. Lotz fra 2020, som produsenters og distributørers «ability to direct audiences toward certain kinds of experience and content, and therefore away from others[1].”  I dagens filmmarked dominerer hovedsakelig streaming og digital media. Dette betyr at media gitt ut fysisk nå har mindre circulation power enn noen gang før. 

Problemet med digital mediadistribusjon, er at man som forbruker ikke eier selve mediet, men heller eier en brukerlisens som lar deg ta nytte av mediet, men dette er bare så lenge tjenesten som leverer mediet eksisterer.  Dette er i kontrast til fysiske medier som ikke er avhengig av en tjeneste som vedlikeholder en server med mediet. Dette har gitt store selskaper makt for å kunne begrense filmer og serier, som man som forbruker får/har tilgang til/på. Dette har skadet mangfoldet av media, og gitt oss en overvekt av noen få filmer og serier, der av den tilsynelatende dominansen av superheltfilmer.

Det er en balansegang mellom hvor enkelt det er med et digitalt media marked, og selvstendigheten man gjerne vil ha som en forbruker. Da strømmetjenestene virkelig ble populære på starten av 2010-tallet, var det med et løfte at man kunne se hva man vil, når man vil, hvor man vil. Nå til dags er det både lettere og vanskeligere enn noen gang å se tv-serier eller filmer. På den positive siden ligger filmer og serier tilgjengelig på en strømmetjeneste, og på den negative siden ligger de på én strømmetjeneste. Per dags dato er det rundt 30 strømmetjenester tilgjengelig i Norge (avhengig av definisjon)  i alle mulige prisklasser. På den måten er man i en situasjon for å få sett alt, må man alltid abonnere på mer enn en tjeneste. 

Flere og flere konsumerer bare media gjennom strømmeplattformer, noe som snevrer inn et allerede kompetitivt marked. Dette har skadet mangfoldet av filmer som blir laget, og de som blir laget prøver ofte å treffe en så stor målgruppe som mulig.

Omstendighetene rundt moderne film distribusjon er noe man har sett, spesielt når de store underholdningsselskapene har skrotet nesten-/helt-ferdige filmer, for innsparinger. Dette, i kombinasjon med streaming og et større digitalt marked, har gjort at man har snevret inn på filmene, som man produserer. Dette er ikke bare noe som skjer i Hollywood, men noe som også er en kritikk av det norske filmmarkedet. Der har man en tilsynelatende uendelig mengde norske 2. Verdenskrig filmer. Fordi dette er filmene som har tiltrukket folk til kino, og for strømming er det også disse filmene man har prioritert. 

Trygt sagt er det nok at distributørenes avhengighet av det digitale markedet har gitt oss et snevert marked, som er avhengig av gode kinotall eller store tall på strømmetjenester, for å få sin fortjeneste. Vi har heldigvis, sett at mer uavhengige distributører som A24, Neon og Arthaus, har blitt favoritter både ved prisutdelinger, og hos kritikere. Spesielt Arthaus, har i det siste distribuert mer sær norsk film, som stiller spørsmål ved samfunnet, og hos oss som mennesker og  individer.

 

[1] David Hesmondhalgh og Amanda D. Lotz, «Video Screen Interfaces as New Sites of Media Circulation Power», International Journal of Communication, nr. 14 (2020), https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13261.

Skribent

Tormod Sørensen

Share
Published by
Tormod Sørensen
Tags: FilmKultur

Recent Posts

Det polariserte USA – konspirasjonsteorier og frykt

Når man tenker på en konspirasjonsteoretiker, ser kanskje mange for seg en ensom fyr som…

11 timer ago

VILL VILL VEST 2024: Minner om musikk

Prolog Det ser ut til å ha blitt en tradisjon i Samviten å publisere en anmeldelse…

2 uker ago

Samviten anbefaler: Thelma

Film for oss som er glad i bestemor Thelma er ei dreven dame på 93…

3 måneder ago

Samviten anbefaler: Strange Darling

Jeg elsker denne filmen. Denne filmen eier. Den er dritbra. Det er ikke vits å…

3 måneder ago

Samviten anbefaler: A Real Pain

A real pain er en film som kort sagt handler om identitet og ettermæle. Dette…

3 måneder ago

Samviten anbefaler: Ljósbrot

Om det er én film du skal se på kino i høst, så er det…

3 måneder ago