Alle som har snakket med en nordlending om Ikea vet at de er opptatt av den svenske møbelgiganten. Mange synes da det er sjokkerende at det ikke finnes Ikea i Nord-Norge. Burde ikke svenskene ta hintet og starte utsalg nord på?
For å gi litt bakgrunns info må du vite to ting: Hva Ikea er, og at jeg kommer fra Nord-Norge – mer spesifikt et tettsted utenfor Harstad. IKEA er en svensk kjede og merkevare. IKEA ble grunnlagt i 1943 av Ingvar Kamprad og startet med å selge billige goder. Etter hvert gikk IKEA over til å selge møbler og generelt smarte løsninger.
I den svenske nasjonalsangen synger man om «du gamla, du fria, du fjällhöga nord». En passende beskrivelse av Nord-Norge, men likevel finnes ikke Sveriges største merkevare lenger nord enn Haparanda (som er på grensa mellom Sverige og Finland). Der jeg kommer fra er det vanlig at folk drar på helgetur dit med eneste formål å dra på Ikea. Det er 8 timer hver vei. Da Ikea etablerte seg i Trondheim på tidlig 2000-tallet tok det ikke lang tid før IKEA fly ble lansert … av og på. I dag er det etablert IKEA-hentepunkt i Tromsø og Bjerkvik, men det blir litt som å spille monopol. Halvparten av eiendommene er borte.
IKEA tilbyr i dag en helhetlig opplevelse, festet i bunn av møbelavdelingen deres, noe som og er det Ikea er mest kjent for, altså møbler. Videre inni Ikea finner man restauranten, karakterisert av kjøttboller. Ikea har også lettere mat-alternativer som smørbrød, men også kake og softis. I dag tilbyr Ikea vegetar-alternativ til sine mest populære retter. Etter man har spist på restauranten, går man videre til varehuset. Her kan man plukke og velge små varer man har sett i utstillingen og her finner man alt fra gryter til planter. Til slutt har man lageret der man henter møbler og større artikler man har kjøpt. Hvis du synes det var lite med bare kjøttboller i restauranten? Ikke vær redd! Ikea har en kafé på slutten, der man kan kjøpe ting som kanelsnurrer, og pølser! Dette er Ikea-opplevelsen. Man må gå gjennom alle avdelingene for å komme ut og dette har ledet til at 60% av alle kjøp på Ikea er spontan kjøp.
Gjennom årene har det vært flere underskriftskampanjer for å få IKEA nordover, disse får fort flere tusen underskrifter og argumentene som følger med er at en IKEA i Nord-Norge vil gi økt lokal turisme, gjort det lettere å flytte til landsdelen. Dette får fort oppmerksomhet av IKEA, men dessverre ombestemmer IKEA seg annet hvert år om de er for utvidelse i Nord-Norge eller ikke.
Grunnen til at Ikea ikke etablerer seg nord på er ikke på grunn av mangel på plass. Nord-Norge er landets største landsdel. Problemet er trolig i mangelen på folk. Med ca. 9% av Norges befolkning, er Nord-Norge den delen av landet med minst befolkning. Landsdelen har en befolkningstetthet på ca. 4,3 per km2, i motsetning til Vestland fylke som har en befolkningstetthet på ca. 18,8 per km2.
Man sier at folk vil ha det de ikke kan få. Dette er nok sant, i og med at nordlendinger er så opptatt av IKEA. Alle er nok opptatt av IKEA, men ingen så mye som nordlendinger. IKEA er et fenomen som har tatt verdenen med storm, men for de av oss som IKEA ikke har nådd, blir IKEA eksotisk og spesiell.
Vi alle må en gang på IKEA, enten vi vil det eller ikke, og nordlendinger er villige til å dra langt for å i det hele tatt oppleve Ikea. Vi planlegger turer for å kunne dra på Ikea. For oss i nord blir IKEA en attraksjon å dra til og ikke bare en møbelbutikk eller kjøttbolle restaurant.