/
3 min lesetid

BIFF 2024: Iris anbefaler

Architecton

Architecton handler om steinens rolle i samfunnet og for mennesket, særlig fremtredende i arkitekturen. Filmen inneholder noen fantastiske scener av et jordras. Det er overveldende vakkert og man får nærmest en ærefrykt for det som utspiller seg på storskjermen. Jeg opplever nesten å være i det levende landskapet. Jeg tviler på at det ville vært den samme opplevelsen om jeg så denne filmen hjemme – denne filmen krever et stort lerret. Regissør Kossakovsky gir parallelt med de mange scenene fra bygninger og geologisk landskap plass til arkitekten Michele de Lucchis kommentarer. Det bidrar tidvis til å sette det man ser i sammenheng, til tross for at det er dialogløse scener som dominerer filmen. 

Til tross for at det er vakkert, må jeg innrømme at disse scenene kan oppleves som repetitive. Der jeg først følte at jeg fikk lov til å tre inn i filmen, føler jeg meg etterhvert ensom og litt famlende i forsøket på å tolke det som skjer foran meg. Det er lite motstand, ingen knagger til å henge ting på i møte med det jeg ser. Er det noe jeg ikke forstår som ligger gjemt i de nye scenene? Arkitektens epilog er fin avslutning, men skulle kanskje kommet noe før. Samtidig er filmen sensasjonell i form av den sanselige opplevelsen den tilbyr, og den frambringer refleksjoner rundt hvordan vi bruker og forstår naturen og tiden.

ARCHITECTON

  • Regi: Michele De Lucchi
  • Utgiver: Uavhengig
  • Sjanger: Dokumentar
  • Språk: Italiensk, engelsk, arabisk

Brief History of a Family

Denne thrilleren forteller historien om en liten familie på tre, som så mange andre familier i Kina, som følge av landets ettbarnspolitikk. Familiens sønn Wei på 15 år får en venn ved navn Shuo fra en familie med økonomiske vanskeligheter og vold. Foreldrene i den lille familien blir etter hvert mer og mer begeistret for Shuo. I den første delen av familien opplever jeg at ting utvikler seg sakte. Etter hvert synes spenningen likevel å fremtre, og regissør Lin gjør et godt grep ved å ikke avsløre for mye. Spenningen ligger mye i det som ikke skjer på skjermen og det er stort rom for publikum til å fantasere. Flere ganger brukes en form for kikkertliknende effekt på skjermen, uten at det kommer tydelig fram akkurat hva dette betyr. Det oppleves likevel ubehagelig, som en form for overvåkning. 

Likevel må jeg innrømme at jeg ikke akkurat sitter med hjertet i halsen, og jeg opplever at karakteren Wei punkterer spenningen ved å formulere det en selv sitter og tenker. Lin synes likevel å treffe noe svært skremmende ved følgende av Kinas ettbarnspolitikk. Til tross for at de følelsene som oppstår hos foreldrene og deres sønn i hans sjalusi kan synes ekstreme, fremstår de på en måte også logiske med tanke på hvordan ettbarnspolitikk har påvirket deres liv. På tross av det jeg selv oppfatter som noen svakheter, er den en fin tilføyelse i rekken av thrillere som tar opp ekstreme klasseforskjeller, hvorav den prisbelønte filmen ‘Parasite’ er å finne.

BRIEF HISTORY OF A FAMILY

  • Regi: Jianjie Lin
  • Utgiver: Uavhengig
  • Sjanger: Thriller, drama
  • Språk: Mandarin

The Outrun

The Outrun handler om skotske Rona fra Orknøyene, et litt øde sted. Ung og nyutdannet sliter hun med alkoholisme og bestemmer seg derfor for å vende hjem for å konfrontere seg selv. Samtidig må hun takle et vanskelig forhold til sin religiøse mor og sin fars psykiske lidelse. De ulike elementene spiller godt på lag, og danner et komplekst og realistisk portrett av et ungt og strebende menneske. Scenene skifter mellom ulike hendelser i tid, indikert av Rona hårfarge. Det er et fint grep både praktisk og poetisk, da man kan lett begynne å spekulere i hva de ulike fargene symboliserer. 

 

Jeg opplever etterhvert å  komme nærmere Rona og tar meg selv i å bli rørt flere ganger i løpet av filmen. Man kan innvende at den sekvensen hvor hun selv flytter til et øde sted, er litt langsom. Samtidig er det vel litt sånn det oppleves å være der? Gjennom filmen får vi høre Ronas tanker, farget av hennes bakgrunn som biologistudent. Til tross for at det til tider er klisjé-aktig, vil jeg påpeke at det kanskje er slik en ung person selv vil beskrive sitt liv. The Outrun er en viktig film som minner oss på at alkoholisme ikke er forbeholdt én gruppe mennesker, men kan ramme enhver. Den er også en vakker film om mellommenneskelige relasjoner og med sine naturscener fra Ortneyøyene.

 

THE OUTRUN

  • Regi: Nora Fingscheidt
  • Utgiver: Uavhengig
  • Sjanger: Drama
  • Språk: Engelsk

Skribent

Forrige artikkel

Hvorfor har vi aldri hørt om Cecilia?

Neste artikkel

BIFF 2024: Maja anbefaler