ALMAMULA er en dramatisk og poetisk fortelling om en ung gutts vanskelige vei mot å akseptere egen identitet.
14 år gamle Nino blir brutalt banket opp av en homofob guttegjeng på sin egen alder. Da nabolaget mener Nino har dårlig innflytelse, flytter Nino og hans familie til landsbygden nord i Argentina. Det lille samfunnet er gjennomgående påvirket av streng, kristen konservatisme, der Nino må undertrykke sin egen seksualitet. I tillegg er byen preget av historien om en gutt som har forsvunnet i skogen. Ryktene sier at det er et monster som har tatt gutten, den såkalte ‘La Almamula’.
Den mytiske historien sier at ‘La Almamula’ er en kvinne som selv har begått ulovlige seksuelle handlinger, og at hun nå er et monster i skogen som vil kidnappe dem som begår liknende synder. Ninos omverdenen er fylt med undertrykkelse, forbud og vold. Han deltar i den konservative konfirmasjonsundervisningen, men føler heller en dragning mot den forbudte skogen. Han drar ofte til skogen alene, og opplevelsen av de sanselige og skjulte mysteriene blir Ninos virkelighetsflukt. Den unge gutten ønsker seg vekk fra egen tilværelse og ønsker at monsteret skal komme og ta ham.
ALMAMULA er en dramatisk film, og viser et univers som er rikt på tradisjoner. Filmen har nære og følsomme karakterer. Nicolaz Díaz gjør en imponerende rolle som hovedpersonen Nino, en gutt i puberteten med personlige konflikter i utfordrende sosiale omstendigheter. Metaforen om monsteret i skogen er et sentralt virkemiddel. Gjennom filmen oppstår scener med skummel musikk og brå filming som viser monsteret som Nino kjenner kontakt med. Filmen er også svært poetisk, og filmer landskap og nære portretter som bringer vakre bilder til storskjermen. ALMAMULA evner å kombinere vakker scenografi med elementer som kjennetegner en skummel skrekkfilm.
ALMAMULA er en oppvekstfilm om religiøs og seksuell undertrykking og veien til Ninos egne befrielse. Filmen følger Nino og hans indre og ytre kamp for å være seg selv. Puberteten kan ofte oppleves som vanskelig og skummel, men den konservative kulturen Nino befinner seg i er kanskje enda mer utfordrende for ham. Samfunnets strenge regler og påføring av skam kan virke som et mye større monster for Nino enn skogens mystiske skikkelse. Til tross for at Nino har foreldre som er glade i ham og har et ønske om å beskytte ham, velger de ikke å akseptere ham for den han virkelig er. ALMAMULA viser dermed hvor sterkt et samfunn kan være preget av en overbevisning om at noe, som homofili, er galt, og hvor vanskelig en slik sosial nullaksept kan være for enkeltindivider som kjemper for å finne seg selv. Selv om veien til monsteret i skogen virker som en skummel vei, ønsker Nino heller å befri seg selv enn å leve i et sosialt kontrollerende samfunn.
Filmens hovedtema er religiøs og seksuell undertrykking og sosial kontroll, samt individuell frigjøring. Et annet sentralt tema er diskriminering, der det mest sentrale er Nino som blir diskriminert for sin seksuelle legning. I filmen er det også eksempler på at urbefolkningen blir behandlet på en nedverdigende måte.. I tillegg inkluderer filmen elementer av temaet rasisme.
I en verden med mange homofobiske samfunn og hvor flere land nå nekter eller innskrenker LHBT+-personers rettigheter, er filmen også svært aktuell. Filmen filmatiserer og konkretiserer én gutts indre kamp for å akseptere og utfolde seg selv. Det er en vanskelig kamp å kjempe mot sosiale normer og lover. Likevel viser filmen hvordan en gutts ønske og behov for å uttrykke sin egen identitet blir viktigere enn å etterstrebe samfunnets forventninger.
ALMAMULA betyr mye for den argentinske regissøren, Juan Sebastián Torales, som har hentet inspirasjon fra sin egen oppvekst for å lage filmen. Torales er selv homofil og har hatt en utfordrende ungdomstid med å finne seg selv i et miljø der homofili ikke var akseptert. For 20 år siden forlot han Argentina og flyttet til Paris for å kunne drive med film.
“I had to leave my country to rediscover where I came from” sier Torales.
Torales har laget flere kortfilmer, men ALMAMULA er hans første langfilm. Torales forteller at det alltid har vært en barndomsdrøm å kunne regissere sin egen spillefilm, og denne debuten betyr ekstra mye for ham. Han forteller videre at arbeidsprosessen med filmen på noen måter har vært terapeutisk for ham. Filmen er spilt inn i Torales sin hjemby – Santiago del Estero, nord i Argentina. Her har han arbeidet i omgivelser der han selv var i som ung tenåring. Uansett har syv år med filmarbeid ført til en poetisk vakker og viktig film som det anbefales å se – helst på storskjerm.
ALMAMULA:
- Regi: Juan Sebastián Torales
- Utgiver: Tu Vas Voir
- Sjanger: Drama, Fantasy
- Språk: Spansk